Over De Wilde Wingerd
De Wilde Wingerd bereidt uw kind voor op de wereld van nu en morgen. Met een bevlogen team, uitdagend onderwijs op maat en rekenen en taal als basis.
De groepsleerkrachten hebben de primaire zorg voor hun eigen groep. Daarnaast is ieder teamlid medeverantwoordelijk voor de hele schoolorganisatie. De directeur en de leerkrachten worden ondersteund door een onderwijsassistent, een remedial teacher (RT), een intern begeleider (IB), een administratief medewerker en een conciërge.
Missie
Ieder kind is een wereldburger en heeft zijn/ haar plek in de maatschappij. Daarom leren wij de kinderen om flexibel, creatief en kritisch om te gaan met zichzelf, met de omgeving en met actuele gebeurtenissen. Dit zorgt ervoor dat zij hun keuzes en beslissingen goed kunnen onderbouwen.
Wij zorgen ervoor dat de kinderen mede-eigenaar van hun leerproces worden. Het eigenaarschap van leerlingen vinden wij belangrijk.
De betrokken en empathische leerkrachten creëren een warme opvoedkundige sfeer in en om de school, waardoor de kinderen kunnen zijn wie ze zijn en worden wie ze willen worden.
Omdat leren niet stopt bij de voordeur van de school hechten wij veel waarde aan partnerschap met de ouders en de omgeving.
Visie
Ons onderwijs
Hier kunt u lezen hoe wij onze school vormgeven.
Vanuit het ministerie van OC&W zijn instrumenten voor kwaliteitsbeleid van scholen ontwikkeld. Een voorbeeld daarvan is de schoolgids. In deze gids vindt u alle nodige informatie die betrekking heeft op de gang van zaken in onze school. De gids bestaat uit een algemeen gedeelte en een deel dat specifiek betrekking heeft op het desbetreffende schooljaar. Dit laatste deel, hoofdstuk 9 en 10, zal elk jaar opnieuw worden uitgegeven, vandaar dat wij gekozen hebben voor een losbladig systeem, zodat u zelf oude informatie, daar waar nodig, kunt vervangen door nieuwe informatie.
Het kiezen van een juiste basisschool is niet altijd even gemakkelijk. U kiest immers voor een langere periode van contact met mensen en een vorm van onderwijs, die u aanspreekt en waarvan u vindt dat het bij uw kind(eren) past. Wij hopen dat deze schoolgids u ondersteunt bij het maken van die keuze. Tevens hopen wij dat u, als uw keuze op onze school is gevallen, achteraf kunt concluderen dat het een goede keuze is geweest.
Mocht u naar aanleiding van de inhoud vragen en /of opmerkingen hebben, dan kunt u altijd bij de directie van de school terecht.
Voor ons is het essentieel dat kinderen zich breed en evenwichtig ontwikkelen en dat wij het maximale uit elk kind halen.
Door elk kind goed in kaart te brengen en daarmee onderwijsbehoeften duidelijk te krijgen, proberen wij in de groep tot een optimale afstemming van ons onderwijsaanbod te komen. We clusteren kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften per leergebied tot drie subgroepen, zodat de leerkracht de zorg in de groep goed kan (blijven) organiseren en uitvoeren. Dit betekent bijvoorbeeld praktisch gezien dat de leerkracht voor enkele kinderen een verlengde of extra instructie geeft of gebruikt maakt van pre-teaching. Voor andere kinderen wordt de basisstof geminimaliseerd of wordt er verdiepende- en verrijkende oefenstof aangeboden.
In een enkel geval kunnen wij, na lange periode van (extra) ondersteuning en na vele gesprekken met ouders, tegen de grenzen van ons kunnen aanlopen. We kunnen het kind dan niet meer geven wat het nodig heeft. We gaan dan, in samenwerking met ouders, op zoek naar andere mogelijkheden.
De resultaten van onze leerlingen worden systematisch gevolgd, zowel van elk kind als van de school als geheel. We signaleren en registreren de vorderingen van de leerlingen ten opzichte van door de school nagestreefde doelen en tussendoelen. Hiermee brengen we de vorderingen van alle leerlingen en de school over kortere en langere periodes goed in beeld en kunnen we, na analyse, daar mogelijk actie op ondernemen. Belangrijke vragen binnen dit proces zijn bv: halen we eruit wat erin zit, waar doen we het als school goed en waar moeten we bijsturen?
De kwaliteitscoördinator (voorheen de intern begeleider) is verantwoordelijk voor het bewaken en verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het leerklimaat. Hierbij is het schoolteam medeverantwoordelijk voor alle onderwijskundige ontwikkelingen binnen de school.
De kwaliteitscoördinator heeft nog steeds een cruciale rol in het ondersteunen van collega’s en leerlingen. Dit kan worden samengevat in drie hoofdtaken:
Focus houden op leren en ontwikkelen.
Data, monitoring en reflectie.
Ondersteuning en zorg.
Voor contact met externe partijen (bijv. schoolarts, poortwachter dyslexie of TIM Stichtse Vecht) is de kwaliteitscoördinator het aanspreekpunt.
Na groep 8 gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Om deze stap zo goed mogelijk te begeleiden, maken wij gebruik van de POVO-procedure. POVO staat voor Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs.
In oktober worden in groep 8 de B8 toetsen van Leerling in Beeld afgenomen. Samen met de resultaten van de methodetoetsen, de observaties uit de klas en de scores van het leerlingvolgsysteem van Cito wordt dan het voorlopig advies gevormd (november). In februari wordt het definitieve advies gegeven en de schoolkeuze bepaald.
Tijdens de POVO-procedure wordt, naast toetsgegevens, ook gekeken naar het individuele kind. Vooral werkhouding en interesses zijn hierbij erg belangrijk. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar taakgerichtheid, eigen verantwoording nemen en het omgaan met huiswerk.
De leerkracht van groep 8 voert daarnaast ook gesprekken met leerkrachten van het voortgezet onderwijs om het kind zo goed mogelijk over te dragen. De Wilde Wingerd geeft een advies en de middelbare school neemt de beslissing over het wel of niet aannemen van een leerling.
Door het voeren van gesprekken met de ouders, de intern begeleider, het juist interpreteren van gegevens en rekening houdend met de leerling is de leerkracht van groep 8 in staat voor iedere leerling een passend advies te geven.
Op KBS de Wilde Wingerd werken wij met de Kanjertraining. Dit programma is gericht op het aanleren en versterken van positief gedrag in sociale situaties. Aan dit programma hebben wij ons pestprotocol gekoppeld en hebben wij twee Kanjercoördinatoren, te weten juf Sharon en juf Sonja. Zij zijn te bereiken via:
svanbeaumont@dewildewingerd.nl en svdbosch@dewildewingerd.nl
Meester David en juf Liesbeth zijn de intern contacpersonen op school en bereikbaar via:
dveldman@dewildewingerd.nl en ib@dewildewingerd.nl
Via onderstaande link kunt u de klachtenregeling lezen en downloaden:
Ons team
Het team van De Wilde Wingerd bestaat uit een groep professionals. De leerkrachten vormen daarin de ‘basis’ voor ouders en kinderen. Het team van De Wilde Wingerd bestaat verder uit een directeur, een intern begeleider, een remedial teacher, een onderwijsassistent, een administratief medewerker en een conciërge.
Naast bovengenoemde personeelsleden zijn er in de klas vakdocenten beschikbaar voor Sport, spel en beweging en voor Humanistische & godsdienstige vorming.
Scholen op de kaart
Via de website scholenopdekaart.nl kunt u informatie vinden over alle scholen in Nederland. De site is bedoeld als vergelijkingstool om zo een goede schoolkeuze te kunnen maken voor uw kind. U vindt hier bijvoorbeeld meer informatie over leerlingaantallen en resultaten. Daarnaast kunnen scholen zelf extra informatie toevoegen om ouders een vollediger beeld te geven van de school.
Voor KBS De Wilde Wingerd zijn alle onderdelen ingevuld, zodat u een zo compleet mogelijk beeld van de school kunt zien. Naast onze website en schoolgids kunt u hier belangrijke extra informatie vinden.